Polarpumpen är Nordens största återförsäljare av värmepumpar och har ett brett sortiment av märken och modeller. Men vilken värmepump ska man välja och vilken modell väljer andra? Vår statistik avslöjar en hel del om vilka värmepumpsmodeller som var Sveriges mest populära år 2015. ”Kunderna visar på en större öppenhet och många som redan har haft en luft-luftvärmepump är beredda att testa ett nytt märke”, förklarar Erik Smith, Försäljningsansvarig på Polarpumpen.
Topplista 2015: De 10 mest köpta luft-luftvärmepumparnaListan baseras på all försäljning hos Polarpumpen, under kalenderåret 2015. Modellerna presenteras utan inbördes ordning. | ||
Fujitsu 12LTCNVärmer upp till 165 m² | Mer info | |
Fujitsu 12 LM SlimVärmer upp till 150 m² | Mer info | |
Fujitsu 09 LM SlimVärmer upp till 125 m² | Mer info | |
Daikin N25Värmer upp till 130 m² | Mer info | |
Daikin N35Värmer upp till 150 m² | Mer info | |
Mitsubishi Electric FH25 VEHZ 635Värmer upp till 130 m² | Mer info | |
Mitsubishi Electric FH35 VEHZ 665Värmer upp till 140 m² | Mer info | |
Toshiba Polar 25 SupremeVärmer upp till 160 m² | Mer info | |
Panasonic NE9PKEVärmer upp till 100 m² | Mer info | |
Invest EntryVärmer upp till 80 m² | Mer info |
Intervju med Erik Smith, Försäljningsansvarig
Erik Smith, ansvarig för Försäljning & Rådgivning på Polarpumpen, svarar på frågor angående topplistan och trenderna under 2015:
Vad tycker du är värt att uppmärksamma vad gäller listan över de 10 mest köpta värmepumparna år 2015?
Det är superkul att Daikin har fått en sådan rivstart i vårt sortiment. Vi fick in dem först i december 2014. Dessutom kan jag se att Fujitsu, som är det enda märket med hela tre modeller på topplistan, fortsätter vara populärt bland våra kunder.
Varför är just dessa 10 värmepumpar de mest köpta?
Det här året har kunderna visat på större öppenhet än tidigare år, och man vågar prova olika märken. Branschen domineras inte längre av en eller två tillverkare, utan efterfrågan mellan olika modeller är mer jämnt fördelad. Många har redan haft en luft-luftvärmepump i några år, och är beredda att testa ett nytt märke.
Vad för önskemål har kunderna haft under 2015?
Små inomhusdelar blir faktiskt mer och mer populärt. Man vill ha en diskret värmepump. Dessutom är det mer fokus på på kapacitet nu, framför COP-värde. För några år sedan var det uteslutande COP-värdet som var intressant enligt kunderna. Nu har kunderna generellt blivit mer medvetna om vad som är viktigt, – att värmepumpen kan leverera tillräckligt med värme.
Har du sett någon annan trend under året?
Ja, vad gäller tillbehör så blir dräneringstrågen allt mer populära. Många kunder har haft en värmepump tidigare, och sett hur mycket kondensvatten det kan bli kring utomhusdelen.
Det linoljade värmepumpsskyddet är dock fortfarande det mest populära tillbehöret.
Hitta mer statistik över försäljning av värmepumpar hos SKVP