Intervju med Magdalena Rozmiarek – VD på FG Nordic
FG Nordic är distributör av värme- och kyllösningar från Fujitsu i Sverige. Vi har träffat deras VD, Magdalena Rozmiarek, för att få veta lite mer om FG Nordic och deras samarbete med Polarpumpen.
FG Nordic
2004 etablerade sig FG Nordic på den svenska marknaden och har sedan dess stadigt ökat sina marknadsandelar. Magda, som Magdalena gärna kallas, blev delegerad till Sverige 2007 för att undersöka marknaden och planera framtiden för FG Nordic.
2007 var vi 4-5 personer på ett kontor på 120 m². Idag är vi 20 anställda och har en yta på 2 250 m², där vi inhyser lager, kontor, utbildningsytor, verkstad och ett visningsrum.
Hur mottogs FG Nordic på den svenska marknaden?
Det är ju inte helt lätt för svenskar att varken uttala eller skriva ordet Fujitsu – vilket kanske gjorde det lite krångligt i början;
Jag kom direkt från Polen och började på FG Nordic 2007. Det var en helt ny marknad – men jag visste var FG Nordic befann sig och vart företaget skulle. Återförsäljarna köpte konceptet och vi har med våra kunder en bra och personlig kontakt. För oss handlar det inte bara att leverera – vi erbjuder en helhetslösning till våra kunder.
Många av de personer Magda träffade första veckorna i Sverige är fortfarande företagets återförsäljare och även goda vänner. Något som tyder på bra samarbete.
Hur och varför
Hur och varför är två nyckelord. Magda förklarar vad som är viktigt för att företaget ska växa;
Man måste veta varför man gör vad man gör, men också hur man ska arbeta och nå sina mål. Vi levererar för att vår slutkund ska känna sig trygg med sin investering. Vi arbetar alltid med en treårsplan – för att vi ska veta var vi är på väg.
Samarbetet – Let’s do business together
I september 2007, samma år som Magda började på FG Nordic, startade Martin Gerre Polapumpen och de båda företagen påbörjade sina parallella resor.
När Polarpumpen kom till oss 2008 och föreslog ett samarbete, var det ett väldigt annorlunda koncept. Det var ingen som sålde värmepumpar online. Internet var en chansning – men vi vågade!
Vad som var viktigast för FG Nordic när samarbetet inleddes var att Polarpumpen skulle kunna erbjuda installation, 5 års garanti och certifierade kyltekniker.
Polarpumpen och FG Nordic har arbetat sida vid sida under snart 8 år, något Magda tror beror på båda företagens syn på försäljning;
Det är inte bara försäljning av en värmepump. Det är en hel process som måste planeras och Polarpumpen erbjuder en helhetslösning med konceptet standardinstallation. Internetförsäljning var som sagt, lite av en chansning, men Polarpumpen har lyckats suveränt och är den enda e-handelsbutiken som säljer våra pumpar. Företaget jobbar konsekvent och levererar alltid vad de lovar till kunden – det är kvalité ”
Tillsammans, trygghet och tillgänglighet
På FG Nordic har vi tre ledord; Tillsammans, tillgänglighet och trygghet. Vi vill garantera slutkunden en helhetslösning.
När Polarpumpen föreslog ett samarbete 2007, var webben en ny säljkanal och många var vid den tidpunkten skeptiska till försäljning av värmepumpar online. För FG Nordic var det en möjlighet att bredda tillgängligheten; att kunna erbjuda deras slutkunder ännu en säljkanal.
Produkten är viktig, såklart, men vi vill erbjuda ett helhetskoncept genom garanti och kvalité. Vi använder oss bland annat av toolbox som är ett register där varje återförsäljare registrerar varje såld pump och dess ägare. Detta för att kunna garantera kunden och återförsäljarens trygghet.
Socialt ansvar
FG Nordic sponsrar både orienterare och förare inom motorsporten.
Varför väljer ni att sponsra idrott?
Sponsringen är som ett tack till våra kunder. Vi vill ge tillbaka, både till dom och till samhället. Alla har vi ett socialt ansvarberättar Magda och fortsätter;vi erbjuder också praktikplatser och arbetsträning. Det handlar om att ge och ta.
FG Nordic har vuxit de senaste åren, med bland annat den prisbelönta värmepumpen Fujitsu LTCN och den lilla men effektiva Fujitsu LM Slim, När det går bra måste man också ge tillbaka:
Alla måste vi dra vårt strå till stacken
Magda föreläser också om ledarskap ett par gånger om året vid universitetet i Gdansk. Där pratar hon om sina egna erfarenheter och ‘learning by doing’ – hur man tar ett företag framåt.
Framtiden
Min förhoppning för framtiden är att vi ska fortsätta leverera det som våra kunder behöver. Att vi ska jobba tillsammans för ett fortsatt bra samarbete och en bra helhetslösning till kund.
Utöver detta är grunden för ett bra samarbete en fungerande och bra logistik, utbildningsmöjligheter och support där det behövs.
Så länge man vet vad man vill så går arbetet framåt. Vi vet vad FG Nordic vill och vi har alltid en tre-årsplan. Vi vet var vi är och vart vi ska!”
Magda skrattar och vi avslutar med en sista fråga;
Vad tror du om framtiden för värmepumpar?
Värmepumpsförsäljningen har ökat i Sverige, kanske beror det på miljöaspekten?”funderar Magda och ställer sig ytterligare en fråga;”framtiden kanske erbjuder ännu en spännande säljkanal?”
Besök gärna FG Nordic eller kolla in Fujitsus värmepumpar hos Polarpumpen.