Behöver du reklamera en produkt? Ibland händer det att en produkt inte fungerar som den ska. På Polarpumpen hjälper vi dig med både reklamations- och garantiärenden. Här går vi igenom saker som kan vara bra för dig att veta inför och efter en reklamation, dessutom har vi lagt en bonus: en intervju med en av våra kunniga tekniker som också ger lite tips och trix!
Polarpumpen reklamation – den stora intervjun
Vi tog ett gött snack med en av våra goa tekniker på kontoret eftersom vi är fruktansvärt nyfikna på hur en arbetsdag kan se ut, på kunderna som hör av sig och på diverse lösningar på problem.
Högsäsong på Polarpumpen innebär inte att vi bara säljer massa värmepumpar – det innebär också en väldig massa värmepumpar som bestämt sig för att krångla när man behöver dem som mest. Därav är det också högsäsong för vår kära reklamationsavdelning och kundtjänst. Vi frågade:
Hur många reklamationer får ni in på en dag?
– Det varierar, kan vara allt mellan 5-20 nya ärenden. Hur många vi kan lösa beror lite på vad man har för problem, men skulle man slå ut det; cirka 10 ärenden per dag. Dessa löser vi både via telefonkontakt eller via mejl, vi bokar upp installationsfirmor som åker ut till kund och tittar på problemet. Tyvärr kan vi inte påverka när installationsfirman har tid, men försöker att alltid få en lösning så snabbt som möjligt. Under högsäsong är det ännu svårare att boka upp en installationsfirma, eftersom de då har fullt upp med nyinstallationer också.
Vad är ditt bästa råd till en kund som ska reklamera?
– Fyll i så mycket information du bara kan i formuläret, ta gärna bilder och bifoga också. Det största problemet med kunder som reklamerar är också hur många det är som inte skickar in sitt serienummer – detta är viktigt för oss. Ni skulle bli förvånade hur många det är som ifrågasätter just detta.
När kommer ni till mitt ärende?
Många är frustrerade över att det tar lång till att reklamera en produkt, så vi frågade hur lång väntetiden är på handläggning. – — Just nu ligger den på cirka 3 veckor, då får man ha i åtanke att om det är uppgifter som saknas eller om installatör behöver bokas, kan det dröja innan ärendet blir helt löst.
Vad är det bästa med ditt jobb vs. det sämsta?
– Det bästa är alla trevliga kunder! Vi har daglig kundkontakt och de allra flesta är trevliga att ha och göra med – det kan göra min dag! Det allra sämsta är att inte alltid kunna räcka till, att vi också har jobbat i, och lärt oss nya system som ibland krånglat, samtidigt som vi förväntas hjälpa kunderna som vanligt. Med tanke på att vi är 4 stycken tekniker som arbetar med reklamationer, kan det ibland köra ihop sig. Men finns ingenting vi inte löser ihop!
Nämn en vanlig reklamation ni får in!
– En vanlig reklamation hör till kategorin luft-vattenvärmepump där felkoden L9 visas – vilken innebär flödesfel, vilket orsakar att värmepumpen stannar.
– En vanlig reklamation är också att kunden glömt att rengöra luftvärmepumpens filter (vilket är väldigt viktigt!) Är detta problemet och en tekniker kommer ut för att titta på luftvärmepumpen, kommer kostnaderna falla på kunden och ingår inte i någon reklamation- eller garantiersättning.
Såhär rengör du luftvärmepumpens filter:
Reklamera din produkt
Vill du reklamera din produkt, eller använda din garanti? Se först till att du garantiregistrera din produkt, något många glömmer. Innan du fyller i reklamationsformuläret, ha serienummer, modellbeteckning, bilder och all information klar, så blir det enklare för dig.
Här kommer du till sidan där reklamationsformuläret finns